Details
Study title
PISA 2009 in Switzerland
Ref study 10906
Study language French
Contributing institutions
Authors
Keywords
  • Compétences
  • Equité
  • Élèves
  • Comparaisons
  • Systèmes scolaires
Disciplines
Period
Tous les trois ans depuis 2000, élèves de 15 ans et de 9e année
Geographical space
International, national, régions linguistiques, cantons (enquête 2009: AG, AR, BE-d, BE-f, FR-f, GE, JU, NE, SG, SH, TI, VD, VS-d, VS-f, ZH)
Country
  • Switzerland
Abstract
Every three years since 2000, the skills of 15-year-olds and Grade 9 students in reading, mathematics and science are assessed in about 50 countries. This long-term study, conducted at regular intervals, gives information on these three areas with each time a special attention for one of them (in 2006 science, in 2009 literacy and in 2012 mathematics). It also provides data on cross-curricular competencies and student motivations. In addition, this information is related to the characteristics of education systems, schools and students. Switzerland has produced additional samples of Grade 9 pupils in the different language regions and a number of cantons (in 2009: AG, AR, BE-d, BE-f, FR-f, GE, JU, NE, SG, SH, TI, VD, VS-d, VS-f, ZH) in order to make comparisons of pupils' skills at the end of compulsory schooling possible. For the 2009 survey, by international comparison, Switzerland is slightly above the OECD average in reading and above this average in science and significantly above in mathematics. Regional and cantonal differences are also observed. Individual and structural characteristics have a significant impact on student performance and this impact also varies across regions and cantons. The impact of engagement and learning strategies on reading have been observed.
Results
Methods (description)
a. Approche méthodologie choisie : tests, questionnaires, analyses statistiques.
b. Recueil de données : échantillon au moins 4500 élèves de 15 ans issus de 150 écoles pour le volet international de l'enquête. 1200 élèves de 9e pour chaque région linguistiques et pour les cantons ayant optés pour un échantillon cantonal (AG, AR, BE-d, BE-f, FR-f, GE, JU, NE, SG, SH, TI, VD, VS-d, VS-f, ZH).
Démarche méthodologique: Analyse secondaire de données individuelles
Univers de référence: canton, région, pays
Nombre et/ou taille des objets: 1200 individus pour les régions et cantons, 4500 pour les pays
Sélection ou échantillonnage: échantillon aléatoire d'élèves de 15 ans ou 9e à l'intérieur des écoles sélectionnées.
Données relevées par: les institutions du consortium PISA.ch
Methods (instruments)
Replicated study No
Publications
  • Consortium PISA.ch, . 2011. PISA 2009 : résultats régionaux et cantonaux. Berne et Neuchâtel : OFFT/CDIP et Consortium PISA.ch.
  • Consortium PISA.ch, . 2010. PISA 2009 : les élèves de Suisse en comparaison internationale. Berne et Neuchâtel : OFFT/CDIP et Consortium PISA.ch.
Financed by


Mandating institution(s)
  • Confédération Suisse et cantons OFFT et CDIP
Ethical approval No
Study type
Data availability
Source (Updates) Web
Date created 21.03.2018
Date modified 21.03.2018
Start - End date 01.06.2007 - 28.04.2012