Details
Study title
Civic Education: A Comparison of 28 Countries
Ref study 4773
Study language German
Contributing institutions
Authors
Keywords
  • Demokratie
  • Curriculum
  • Erziehungsziel
  • Staatsbürgerkunde
  • Politische Bildung
  • Lernziel
  • LEA
Disciplines
Period
Erste Phase (National Case Study): 1995 - 1997
Zweite Phase (International Study): 1997 - 1999
Geographical space
Australien, Belgien, Bulgarien, Chile, Dänemark, Deutschland, England, Estland, Finnland, Griechenland, Gemeinschaft unabhängier Staaten, Hongkong, Italien, Kolumbien, Lettland, Litauen, Norwegen, Polen, Portugal, Rumänien, Russland, Slowakei, Slowenien
Country
  • Switzerland
  • Germany
  • Italy
  • Australia
  • Belgium
  • Estonia
  • Norway
  • Portugal
  • Romania
  • United Kingdom
  • Poland
  • Chile
  • Denmark
  • Finland
  • Greece
  • Hong Kong
  • Latvia
  • Russian Federation
  • Slovenia
  • Slovakia
  • Bulgaria
  • Colombia
  • Lithuania
Abstract
The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), headquartered in the Dutch capital of Amsterdam, was founded in 1959 and has since carried out a number of internationally comparative educational research projects. At the 1994 General Assembly, it was decided to launch a study in the field of political education at school. The IEA had already tackled this topic earlier. However, the end of the Cold War and the resulting democratization processes in different countries made it seem appropriate and desirable to update knowledge about the problems, methods, possibilities and limitations of civic education. The Department of Education of the University of Freiburg was in charge of the participation of Switzerland. A first publication with the results from the first phase of the project appeared in 1999, in the form of a volume based on case studies describing the situation of civic education in 24 countries, i.e. the majority of the 28 participating countries.
The results of these case studies were used to prepare Phase 2, which was empirically oriented. Specifically, it focused on a test to assess the civic knowledge of fourteen-year-olds and a survey of their attitudes and behavior. The sample size was around 3,000 per country (3104 in Switzerland). In total, about 90,000 young people took part in the study in this way, as well as their teachers, who were asked about their goals, methods, difficulties, priorities, etc. The publication with the results of the empirical part provides extensive information about what the young people at the end of the 90s know about the democratic processes and institutions and what they think about it. The results tend to suggest that civic education is more or less the same everywhere. Should we therefore highlight the multiplicity of situations? Certain things seem to be constant across large geographic regions. For example, civic education is too often limited to imparting knowledge from the top down, while the encouragement of critical thinking and political commitment is neglected. At least the teachers seem to thnik this way and also claim to regret this fact. Another common deficit is found in the treatment of economic issues, which leads to political issues being often treat in a abstract context.
Results
Der erste Band mit Ergebnissen dieser ersten Phase enthält im wesentlichen die 24 Fallstudien zur Situation in den teilnehmenden Ländern. (Ein zweiter, voraussichtlich im Jahr 2000 erscheinender Band wird schwergewichtig dem internationalen Vergleich gewidmet sein.) Die unser Land betreffende Fallstudie wurde von Roland Reichenbach verfasst; sie trägt den Titel "Abandoning the Myth of Exceptionality" (sinngemäss "Abschied vom Mythos des Sonderfalls") und beginnt mit einer Darlegung der Eigenarten des politischen Systems der Schweiz (direkte Demokratie: alle Verfassungsänderungen kommen obligatorisch zur Volksabstimmung, Gesetzesänderungen unterstehen dem fakultativen Referendum; weitgehende Dezentralisierung der Entscheidungsbefugnisse auf die Ebenen Bund, Kanton, Gemeinde). Nicht alle Kantone kennen in ihren Schulen ein der Staatsbürgerkunde gewidmetes Fach; die entsprechenden Inhalte werden an einigen Orten im Rahmen des Geschichtsunterrichts (das Fach heisst in einigen Kantonen "Geschichte und Politik") oder im Rahmen eines Unterrichts vermittelt, der etwas vage "Lebenskunde" genannt wird. Die Lehrkräfte dieser Fächer geniessen im allgemeinen grosse Freiheit bei der Auswahl der behandelten Themen, insbesondere auf der Primarstufe. Für die Sekundarstufe I schreiben viele Kantone die Behandlung gewisser Inhalte vor, etwa der Funktionsmechanismen des politischen Systems auf seinen verschiedenen Ebenen oder die Berücksichtigung aktueller politischer Ereignisse und Prozesse. Laut Expertenmeinung tendiert der staatsbürgerliche Unterricht in der Schweiz zu einer stark idealisierten Darstellung der Wirklichkeit; hingegen würden mehrere für das Funktionieren eines demokratischen Gemeinwesens zentrale Konzepte vernachlässigt, wie etwa die Bedeutung von Pluralismus und Toleranz, die Bedeutung der Beteiligung am politischen Geschehen oder die Verfahren der Konsensfindung. Auch würden zentrale politische Fragen, wie etwa die zunehmende Entfremdung zwischen den Sprachregionen der Schweiz - ein von den Experten als von höchster Bedeutung bezeichnetes Phänomen - in den Schulzimmern kaum thematisiert.
Methods (description)
Auf schweizerischer Ebene: mündliche und schriftliche Expertenbefragungen; Dokumentanalysen
Test; schriftliche Befragung
Erhebungsverfahren: Standardisierte Befragung face-to-face, Standardisierte Befragung schriftlich
Methods (instruments)
Publications
  • Oser, Fritz ; Biedermann, Horst. 2003. Jugend ohne Poltik. Ergebnisse der IEA Studie zu politischem Wissen, Demokratieverständnis und gesellschaftlichem Engagement von Jugendlichen in der Schweiz im Vergleich mit 27 andren Ländern. Verlag Rüegger, Zürich/Chur, 2003.
  • Torney-Purta, Judith; Lehmann, Rainer; Oswald, Hans; Schulz, Wolfram. 2001. Citizenship and education in twenty-eight countries: civic knowledge and engagement at age fourteen. Amsterdam: IEA, 2001. 237 p.
  • Torney-Purta, Judith; Schwille, John; Amadeo, Jo-Ann. 1999. Civic education across countries: twenty-four national case studies from IEA civic education project. Amsterdam: IEA, 1999. 622 p. (Die Schweizer betreffender Beitrag: S. 557-581).
Financed by


Mandating institution(s)
  • Schweizerische Konferenz der kant. Erziehungsdirektoren - EDK, Haus der Kantone, Speichergasse 6, Postfach 660, 3000 Bern 7
Study type
Data availability
Source (Updates) SCCRE
Date created 27.03.2018
Date modified 27.03.2018
Start - End date 01.01.1995 - 28.12.2000