Details
Study title
Immo-Barometer: Research series of the Neue Zürcher Zeitung on "Housing in Switzerland"
Ref study 5315
Study language German
Contributing institutions
Authors
Keywords
  • Wohnen
  • Wohnbedürfnisse
  • Wohnzufriedenheit
Disciplines
Period
Im Zweijahresrhytmus durchgeführte Untersuchung
Geographical space
Deutschsprachige Schweiz
Country
  • Switzerland
Abstract
The "Immo-Barometer" is a market-oriented research series of the publisher of the Neue Zürcher Zeitung. It is intended to help consolidate customer loyalty to NZZ in the area of ​​real estate advertisements.
The real estate barometer is carried out every two years and based on a standardized, representative survey of the resident population in German-speaking Switzerland. The aim of this periodical field observation is to convey current findings on the housing market and to follow trends and developments. Tedential changes over time should be revealed by recurrent questions in the respective surveys.
For the first time in 1998, a random sample for French-speaking Switzerland was surveyed in collaboration with the Institute for Social and Preventive Medicine of the University of Basel. This cooperation involved a contribution to the evaluation of the Swiss "Environment and Health Action Plan", which is led internationally by the World Health Organization (WHO) and developed in Switzerland by the Federal Office of Public Health and the Federal Office for the Environment. In addition, the evaluation was also supported by the Federal Office for Housing for additional information gathering.
The publication series "Immo-Barometer" still only focuses on German-speaking Switzerland. The questions generally address the determination of housing satisfaction and housing needs.
Results
Der Autor der Erhebung betont, dass es sich beim Immo-Barometer um kein explizit Hypothesengesteuertes Projekt handelt; interessant seien die Einzelergebnisse in ihrer Breite.
Methods (description)
Grundgesamtheit: Wohnbevölkerung der Deutschschweiz im Alter zwischen 15 und 74 Jahren.
Auswahlverfahren: Zweistufiges Random-Quota-Verfahren. Random: Gemeinden, Regionen Ortsgrösse; Quota: Alter, Geschlecht, Berufstätigkeit.
Datenerhebung: Persönliches, standardisiertes Interview (face-to-face) am Wohnort der befragten Personen.
Zeitbezug: Periodische Erhebung alle zwei Jahre seit 1988 (Erhebungen aus den Jahren 1988, 1990 und 1992 konnten nicht bei FORS archiviert werden). Weitere Erhebungen sind geplant aber nicht definitiv sichergestellt.
Kontrolle der Daten: Datenkontrollen, Plausibilisierungstests und Eliminierung unvollständiger oder fragwürdiger Interviews gemäss den Branchenstandards der kommerziellen Markt- und Meinungsforscher.
Datenerhebung durch: IMR AG, Marketing Research + Consulting, Zürich.
Methods (instruments)
Publications
  • NZZ , . 2000. Broschüre Immo-Barometer. Die Forschungsreihe der "Neuen Zürcher Zeitung" zum Thema "Wohnen in der Schweiz", Nr. 9. Verlag der Neuen Züricher Zeitung, 2000.
  • NZZ , . 1998. Broschüre Immo-Barometer. Die Forschungsreihe der "Neuen Zürcher Zeitung" zum Thema "Wohnen in der Schweiz", Nr. 8. Verlag der Neuen Züricher Zeitung, 1998.
  • NZZ , . 1996. Broschüre Immo-Barometer. Die Forschungsreihe der "Neuen Zürcher Zeitung" zum Thema "Wohnen in der Schweiz", Nr. 7. Verlag der Neuen Zürcher Zeitung, 1996.
  • NZZ , . 1994. Broschüre Immo-Barometer. Die Forschungsreihe der "Neuen Zürcher Zeitung" zum Thema "Wohnen in der Schweiz", Nr. 6. Verlag der Neuen Zürcher Zeitung, 1994.
Financed by
Study type
Data availability
Source (Updates) Paper
Date created 28.03.2018
Date modified 28.03.2018
Start - End date 01.01.1994 -