Details
Study title
The construction and processing of environmental and technical problems in media and politics
Ref study 5587
Study language German
Contributing institutions
Authors
Keywords
  • Umwelt
  • Politik
  • Technik
  • Medien
Disciplines
Period
1958 bis 1997
Geographical space
Deutschsprechende Schweiz
Country
  • Switzerland
Abstract
This study aims to investigate the social processes in connection with the treatment of environmental and technological consequences problems. The main focus is on the two social systems "media" and "politics". As case studies of such environment and technology assessment problems, four different issues that were particularly topical among the Swiss public at different times will be examined in more detail: water pollution in the 1960s, the debate on nuclear energy in the 1970s and 1980s, the discussion on forest mortality in the 1980s and the debate on genetic engineering in the 1990s.
The theory of social problems and the theory of collective learning processes suggest the constructivist assumption that media reporting does not simply reflect external problems, but that the treatment of social problems is subject to its own dynamics. In modern societies, environmental and technological problems are also dealt with in the interaction between different subsystems of a society, which in turn has repercussions on the way in which such problems are dealt with.
The main focus of this project is therefore on the inherent logic with which environmental and technological problems in modern societies are addressed. On the one hand, there are questions relating to the underlying patterns of thematic waves: Is there such a thing as a "general phase model"? When will problems be put on the political agenda? When do problems disappear from the public debate? What are the interactions between the two social subsystems "media" and "politics"? On the other hand, however, the communicated contents of public discussions are also of interest: Which images of nature, technology and the world are transported? Which moral principles are updated? Which argumentation structures replace which others?
These questions are firstly examined over a very long period (1958 to 1997), secondly in three different newspapers (Neue Zürcher Zeitung, Tages-Anzeiger, Blick) and thirdly for two different subsystems (media, politics).
Results
Methods (description)
In einer ersten Phase findet eine Vollerhebung aller Zeitungsartikel statt, die während ausgewählter Zeiträume und in den ausgewählten Zeitungen zu den Themen Gewässerverschmutzung, Kernenergie, Waldsterben und Gentechnologie erschienen sind. Mit einem standardisierten Fragebogen werden die Variablen Identifikationsnummer, Erhebungsperson, Zeitung, Erscheinungsdatum, Seitennummer, Zeitungsnummer, Thema, Spitzmarke, Titel, Untertitel, Autor/in, Photo, Graphik, Cartoon, Textgattung, Textlänge, Kern-/Randthema, In-/Ausland erhoben. In einer zweiten Phase findet eine ausführliche Inhaltsanalyse eines Samples von über 16'000 Zeitungsartikeln statt. Erhebungsverfahren: Inhaltsanalyse standardisiert (Hauptdatensatz) , Inhaltsanalyse offen (Sample). Erhebungseinheiten: alle Zeitungsartikel, die zwischen 1958 und 1972 in der NZZ, dem Tages-Anzeiger und dem Blick zum Thema Gewässerverschmutzung erschienen sind; alle Zeitungsartikel, die zwischen 1970 und 1990 in der NZZ, dem Tages-Anzeiger und dem Blick zum Thema Kernenergie erschienen sind; alle Zeitungsartikel, die zwischen 1983 und 1988 in der NZZ, dem Tages-Anzeiger und dem Blick zum Thema Waldsterben erschienen sind; alle Zeitungsartikel, die zwischen 1985 und 1997 in der NZZ, dem Tages-Anzeiger und dem Blick zum Thema Gentechnologie erschienen sind.
- Auswahlverfahren: Vollerhebung in der ersten Phase; geschichtete Zufallsstichprobe in der zweiten Phase.
- Anzahl Untersuchungseinheiten: 1000 Zeitungsartikel pro Thema (geplant).
- Untersuchungsdesign: Zeitreihe.
- Durchführung der Feldarbeit: studentische HilfsassistentInnen.
Methods (instruments)
Publications
  • Eisner, Manuel; Graf, Nicole; Moser, Peter. 2003. Risikodiskurse. Die Dynamik öffentlicher Debatten über Umwelt- und Risikoprobleme in der Schweiz. Seismo, Zürich,2003.
  • Eisner, Manuel; Moser, Peter; Graf, Nicole. 2000. 40 Jahre Umwelt- und Risiko-Diskussion: Themen-Karrieren in Öffentlichkeit und Wissenschaft. In: Schulleitung der ETH Zürich (hrsg.): BULLETIN, Magazin der Eidgenössischen Technischen Hochschule Zürich, Nr. 277, April 2000.
Financed by
Study type
Data availability
Source (Updates) Web
Date created 27.04.2018
Date modified 27.04.2018
Start - End date 01.04.1997 - 28.05.2001