Details
Study title
The ICT-Situation in Swiss Primary Schools
Ref study 7310
Study language German
Contributing institutions
Authors
Keywords
  • Bildung
  • Internet
  • Informations- und Kommunikationstechnologien (ICT)
Disciplines
Period
Dezember 2001
Geographical space
Schweiz
Country
  • Switzerland
Abstract
The Federal Statistical Office (FSO) is responsible for developing statistics and indicators on the information society within the framework of the Federal Coordination Group on the Information Society (ISCC). As there is hardly any representative data on the infrastructure and use of information and communication technologies (ICT) throughout Switzerland in the education sector - especially in primary schools - any gaps in data and information should be closed when developing indicators. The Institute for Interdisciplinary Economic and Social Research (IWS) of the University of Applied Sciences Solothurn Northwestern Switzerland has been commissioned to assess this ICT infrastructure and develop corresponding indicators.
The study aims at the following aspects:
- Complete overview of previous surveys on the dissemination of information and communication technologies at primary schools in Switzerland
- Identification of data and information gaps on ICT infrastructure in primary schools in Switzerland
- Identification of key indicators of the ICT infrastructure
- If necessary to close existing data and information gaps, a representative nationwide survey on computer density, type, age and location of computers and financial investments, among other things.
- A meta-analysis based on the data and information researched and collected
- Selection and development of indicators for ICT infrastructure in primary schools in Switzerland
Results
Methods (description)
Der Auftrag umfasst folgende vier Teilmodule:
Modul 1 Zusammenstellung der vorhandenen Sekundärdaten zur ICT-Infrastruktur in obligatorischen Schulen in der Schweiz mit Ermittlung von Daten- und Informationslücken (Erhebungsverfahren D: Akten und Dokumentanalyse, offen)
Modul 2 (Erhebungsverfahren P: Anderes Verfahren) Halbstandardisierte Befragung von kantonalen Informatikverantwortlichen zur Indikatorenentwicklung, zum Stellenwert der Informatik in den Curricula der Kantone und zur möglichen Schliessung von Datenlücken
Modul 3b Repräsentative Befragung (Erhebungsverfahren M: Standardisierte Befragung, schriftlich) zur ICT-Infrastruktur in der Gesamtschweiz (ist dann nötig, wenn die Module 1 und 2 wesentliche Lücken beim Datenbestand zur ICT-Infrastruktur aufzeigen).
Modul 4 Metaanalyse (Erhebungsverfahren D: Akten und Dokumentanalyse, offen) aller vorhandener Daten und Entwicklung von Indikatoren zur ICT-Infrastruktur an obligatorischen Schulen in der Schweiz. –
Erhebungseinheiten, Grundgesamtheit, Auswahlverfahren, Untersuchungsdesign:
Modul 1: Untersuchungen mit Bezug zur PC-Ausstattung/Nutzung an obligatorischen Schulen (Vollerhebung).
Modul 2: Kantonalen Informatikverantwortliche (Vollerhebung).
Modul 3: Schweizer Schulhäuser (Zufallsstichprobe, Querschnitt)
Anzahl Untersuchungseinheiten:
Modul 2: ca. 100 Personen (Veränderungen möglich).
Modul 3: ca. 1500 Personen (Veränderungen möglich).
Durchführung der Feldarbeit: Mitarbeiter des Projekts
Methods (instruments)
Unpublished documents
  • Niederer, Ruedi; Greiwe, Stephanie; Pakoci, Daniel; Aegerter, Veronika. 2002. Informations- und Kommunikationstechnologien an den Volksschulen in der Schweiz. Bundesamt für Statistik (BFS), Neuchâtel, 2002.
Financed by


Mandating institution(s)
  • Eidg. Departement des Innern - EDI, Bundesamt für Statistik - BfS, Espace de l'Europe 10, 2010 Neuchâtel
Study type
Data availability
Source (Updates) Email
Date created 02.05.2018
Date modified 02.05.2018
Start - End date - 28.03.2002